سامانه مديريت آموزشي كانون (سماك) |
سامانه مديريت امور آموزشي كانون موسوم به سماك، مجموعهاي از زيرسيستمهاي نرم افزاري است كه بصورت يكپارچه امور مربوط به تعريف دورههاي آموزشي، ثبت نام دورههاي آموزشي معماران تجربي، مديريت كلاسها، مديريت آزمونها، صدور گواهي نامههاي پايان دوره، ثبت نظرسنجي و ساير امور مربوط به آموزش را انجام ميدهد.
اين سيستم نرم افزار تحت وب بوده و مديريت امور آموزشي را بصورت كامل پوشش ميدهد. در اين سامانه، امكان ثبت نام بصورت گسترده از نقاط مختلف جغرافيايي همچون دفاتر موسسات آموزشي طرف قرارداد سامان نظام كارداني ديده شده است و كاربران ميتوانند براي دورههاي آموزشي از دفاتر مختلف ثبت نام كنند. در واقع اين سامانه به نوعي از روش خريد بليط هواپيما پيروي ميكند به اين مفهوم كه موسسات مختلف براي يك كلاس ميتوانند ثبت نام داشته باشند و به محض تكميل ظرفيت كلاس، امكان ثبت نام وجود نخواهد داشت.
اين سامانه مركب از يازده زيرسيستم بشرح زير ميباشد:
- 1- زير سيستم تعريف دوره آموزشي شامل:
- تعريف دوره آموزشي شامل: تاريخ برگزاري، محل برگزاري، روزها و ساعات برگزاري دوره، تاريخ امتحان پايان دوره، ميزان ساعات آموزشي، مدرس اصلي، مدرس ذخيره، مسئول هماهنگي، ظرفيت دوره، هزينه و ساير اطلاعات جزئيتر در خصوص هر دوره.
- امكان تغيير مشخصات دوره مانند مدرس اصلي، ساعات برگزاري و غيره.
- امكان حذف دوره در صورتي كه داوطلبي در آن ثبت نام نكرده باشد.
- فعال سازي يا غير فعال سازي دوره براي رويت اپراتورهاي ثبت نام كننده.
- پيش بيني باز نمودن دوره براي ماهها و سالهاي آتي.
- امكان مشاهده همه دورههاي آموزشي به تفكيك دورههاي آتي، دورههاي در حال ثبت نام، دورههاي در حال برگزاري، تكميل ظرفيت، و اتمام يافته.
- امكان رويت ثبت نام كنندگان در همه دورهها توسط كاربران مجازي كه نقش مدير آموزش را دارند.
- 2- زير سيستم ثبت نام دوره آموزشي شامل:
- بانك اطلاعات يكپارچه معماران تجربي با امكان اضافه و تغيير.
- حذف اعضاء از بانك اطلاعات يكپارچه اعضاء در صورتيكه فعاليتي براي آن فرد ثبت نشده باشد.
- رويت ليست دورههاي باز شده و آماده ثبت نام.
- امكان ثبت نام داوطلبان در هر يك از دورهها در صورتي كه دوره باز بوده هنوز تكميل ظرفيت نشده است.
- امکان رويت افراد ثبت نام شده توسط هر یک از کاربران مجاز که آنها را ثبت نام کردهاند.
- با تكميل ظرفيت هر دوره بطور خودكار از ليست دورههاي فعال خارج و در ليست ديگري تحت عنوان دورههاي تكميل ظرفيت ظاهر خواهد شد.
- امكان ثبت فيش پرداخت حضوري.
- امكان مشاهده پرونده اطلاعات شخصي، مالي و آموزشي هر دانش پژوه.
- امكان جستجوي ساده و پيشرفته در بانك اطلاعات يكپارچه.
- 3- زير سيستم مديريت دوره آموزشي شامل:
- امكان رويت و چاپ ليست حضور و غياب دورهها.
- امكان درج حضور و غياب به ترتيب برگزاري كلاسها.
- عدم امكان تغيير يا حذف و اضافه نمودن داوطلبان به فهرست دورهها.
- امكان درج نمره پايان دوره داوطلبان.
- 4- زير سيستم مدرسان شامل:
بانك اطلاعاتي مدرسان دورههاي آموزشي به همراه رزومه و اطلاعات دسترسي و دروسي كه اعلام علاقمندي كردهاند.
با توجه به اينكه در نظرسنجيهاي بعمل آمده از شركت كنندگان در دورههاي آموزشي در خصوص كيفيت كار مدرسان نيز سوال ميشود، لذا بر اساس نتايج نظرسنجي، امكان پيش بيني محدويتهاي تدريس براي آنها در نظر گرفته شده است.
- 5- زير سيستم صدور گواهي نامه پايان دوره شامل:
با درج نمرات توسط موسسه آموزشي بلافاصله امكان صدور گواهي پايان دوره براي مسئول برگزاري دوره از طريق اين سيستم فراهم شده و فاصله زماني پايان دوره تا صدور گواهي عملا به حداقل (چند ساعت) خواهد رسيد. در اين ماژول ليست افرادي از هر دوره وجود دارد كه نمره قبولي را كسب كردهاند.
امكانات اين زيرسيستم عبارتند از:
- امكان رويت و چاپ دسته جمعي گواهينامههاي پايان دوره براي هر دوره.
- امكان رويت و چاپ انتخابي گواهينامههاي پايان دوره براي هر دوره.
- امكان كنترل دفعات چاپ گواهي نامه.
- 6- زير سيستم ناظران و بازرسان شامل:
براي هر دوره آموزشي ناظران و بازرساني پيش بيني شده تا در صورت نياز فرآيند برگزاري دورهها را كنترل و بازبيني نمايند. براي همين منظور بانك اطلاعاتي ناظران و بازرسان دورهها پيش بيني شده است.
براي هر فرد امكان درج رزومه و ساير اطلاعات لازم پيش بيني شده است.
- 7- زير سيستم گزارشات شامل:
گزارشات مورد نياز واحدهاي آموزش و مديريت در اين بخش طراحي و پيش بيني شده است.
اين بخش شامل سه نوع گزارش ميباشد:
بخش اول) گزارش عملكرد پرسنل اداري و آموزشي بصورت تفكيك شده شامل:
- تعداد ثبت نام شدگان در دروهها در محدوده زماني مشخص
- تعداد ثبت در پرونده مالي در محدوده زماني مشخص
- تعداد تغيير يا ويرايش در محدوده زماني مشخص
- تعداد ثبت نمرات شركت كنندگان در دورههاي آموزشي در محدوده زماني مشخص
- تعداد ثبت دانش شركت كنندگان در دورههاي آموزشي جديد در بانك اطلاعاتي يكپارچه در محدوده زماني مشخص
- تعداد ويرايش اطلاعات و پروندههاي معماران تجربي در بانك اطلاعاتي يكپارچه در محدوده زماني مشخص
- و ساير آمارهاي عملكردي پرسنل اداري فعال در بخش آموزش.
فلسفه ارائه آمارهاي اين بخش بررسي و ارزيابي عملكرد پرسنل و تعيين حجم كار افراد و بخشهاي مختلف توسط مديريت است.
بخش دوم) گزارشهاي تيپ مديريتي
در اين بخش گزارشهاي عمومي و مورد علاقه مديريت پيش بيني شده است مواردي همچون:
- تعداد دورهها و متقاضيان به تفكيك موسسه برگزار كننده
- تعداد دورهها و متقاضيان به تفكيك عنوان دوره
- تعداد دورهها و متقاضيان به تفكيك مدرسان
- تعداد قبول شدگان و مردودين به تفكيك موسسه برگزار كننده
- تعداد قبول شدگان و مردودين به تفكيك عنوان دوره
- تعداد قبول شدگان و مردودين به تفكيك مدرسان
و آمارهاي مديريتي همچون:
- تعداد افراد يك دوره شركت كرده
- تعداد افراد دو دوره شركت كرده
- تعداد افراد سه دوره شركت كرده
- و ساير آمارهاي مختلف و متنوع از دورهها
بخش سوم) گزارش ساز
در بخش گزارش ساز، همه فيلدهاي لازم در محدوده زماني دلخواه در اختيار كاربر گذاشته ميشود تا بتواند گزارش دلخواه مورد نظر خود را تهيه كند. از امكانات اين بخش ميتوان به موارد زير اشاره كرد:
- امكان انتخاب زمان، دوره، موسسه برگزار كننده و ...
- امكان انتخاب فيلدهاي مختلف گزارش خروجي
- امكان ستون بندي دلخواه گزارشهاي خروجي
- 8- زير سيستم مالي دورههاي آموزشي شامل:
به منظور مديريت بخش مالي آموزش، ماژول مالي پيش بيني شده است. اين زيرسيستم گزارشهاي مالي شامل گزارش تراز مالي، گزارش دفتر روزنامه و غيره است.
امكان ثبت اسناد مالي مربوط به پرداختيها به موسسات برگزار كننده طرف قرارداد يا ساير هزينههاي مرتبط با برگزاري دورهها در اين بخش ديده شده است.
- 9- زير سيستم نظر سنجي شامل:
ثبت نظرسنجيهاي به عمل آمده در دورههاي آموزشي و جمع بندي و ارائه گزارشات نظرسنجي بصورت جداول آماري و نمودارهاي گرافيكي بصورت تجمعي يا تفكيكي به ازاي هر دوره آموزشي يا هر مدرس و يا هر موسسه آموزشي طرف قرارداد.
- 10- زير سيستم مديريت سامانه شامل:
در اين زير سيستم تعاريف لازم اوليه براي كل سامانه ديده شده است از جمله:
- امكان درج تعاريف اوليه در سامانه مانند عنوانها، استانها، شهرها و ...
- امكان تعريف كاربر جديد با تعيين سطوح دسترسي مختلف و ويرايش يا حذف آنها.
- امكان تعريف موسسات برگزار كننده دورههاي آموزشي و ويرايش يا حذف آنها.
- امكان تعريف عناوين دورههاي آموزشي و ويرايش يا حذف آنها.
- 11- زير سيستم اعتبار مجازي شامل:
در سامانه «مديريت امور آموزشي» ماژولي ديده شده است تا به منظور تشويق گروههاي هدف بتوان براي آنها اعتبار مجازي اعطاء كرد. منظور از اعتبار مجازي شارژ حساب مالي فرد بدون اينكه پولي واريز شده باشد. از اين امكان براي تشويق افرادي مانند ميهمانان خاص، نفرات برگزيده دورههاي قبلي، افراد شركت كننده دائمي در دورهها و يا هر گروه ديگر استفاده ميشود.
اعتبار مجازي هم بصورت فردي و هم بصورت الگوريتم خاص قابل تعريف است.
|
|
|
|
|
نمونه كارها
|
|
|