طرح مطالعاتي سيستم روشنايي خيابانها و معابر |
طراحي روشنايي براي راهها و جادهها با ساير فضاهاي بيروني تفاوتهاي زيادي دارد و از اين رو لازم است به صورت اختصاصي به آن پرداخته شود. برخي از تفاوتهاي اساسي روشنايي معابر با ساير محيطها در زير خلاصه شده است:
- روشنايي راهها و معابر با امنيت جاني افراد در ارتباط است و از اين رو از اهميت فوق العاده زيادي برخوردار است.
- در روشنايي معابر به جاي پارامتر شدت روشنايي از پارامتر درخشندگي استفاده مي شود.
- بر خلاف ساير طرحهاي روشنايي كه در آنها كاركرد اصلي سيستم روشنايي، روشن كردن اشياء هدف است، در روشنايي معابر، كاركرد سيستم روشنايي، روشن نمودن پس زمينه اشياء هدف است. به عبارت ديگر در روشنايي معابر سطح جاده روشن مي شود (پس زمينه) و نه عابر پياده (شي هدف) كه از مسير خيابان عبور مي كند و چشم راننده به واسطه اختلاف درخشندگي پس زمينه با شي هدف مي تواند شي را تشخيص بدهد.
- براي ارزيابي طرحهاي روشنايي معابر استانداردها و راهكارهاي مشخصي تدوين شده است.
- بسياري از پارامترهاي كيفي مربوط به نور نظير شاخص نمود رنگ و... اهميت كمتري پيدا مي كنند.
- به دليل ساعت كاركرد بالا، صرفه جويي در مصرف انرژي داراي اهميت زيادي است. قابليت اطمينان بالا و طول عمر بالاي تجهيزات روشنايي داراي اهميت زيادي است.
در اين پروژه نرم افزاري طراحي و پياده سازي گرديد كه همه استانداردهاي مهندسي لازم را رعايت كرده و با وارد كردن پارامترهاي ورودي شامل: طول معبر، عرض معبر، نوع معبر و ... پارامترهاي طراحي را بطور خودكار محاسبه و ارائه مينمايد. خروجيها شامل: ارتفاع نصب، توان لامپ، نوع لامپ، فاصله چراغها از همديگر، نوع نصب و ....
اين نرم افزار خروجي را بصورت گرافيكي نيز ارائه مينمود.
|
|
|
|
|
نمونه كارها
|
|
تصاوير پروژه |
|
|