گروه مهندسي افراسافت afrasoft engineering group
گروه مهندسي افراسافت
صفحه نخست افراسافت گروه مهندسي افراسافت درباره ما افراسافت گروه مهندسي افراسافت محصولات و خدمات افراسافت گروه مهندسي افراسافت نمونه كارها افراسافت گروه مهندسي افراسافت پورتال مشتريان گروه مهندسي افراسافت مشتريان افراسافت گروه مهندسي افراسافت اخبار افراسافت گروه مهندسي افراسافت تماس با افراسافت

رایانش ابری (Cloud Computing)
یکشنبه 17 اسفند 1399

تعریف رایانش ابری:
رایانش ابری مدلی است برای داشتن دسترسی آسان و بنا‌ به ‌سفارش شبکه به مجموعه‌ای از منابع رایانشی پیکربندی‌پذیر (مثل: شبکه‌ها، سرورها، فضای ذخیره‌سازی، برنامه‌های کاربردی و سرویس‌ها) که بتوانند با کمترین کار ‌و زحمت یا نیاز به دخالت فراهم‌کننده سرویس به سرعت فراهم شده یا آزاد (رها) گردند.
رایانش ابری یا Cloud Computing به معنای توسعه و استفاده از فناوری‌های کامپیوتری مبتنی بر اینترنت برای دسترسی فراگیر، آسان و سریع در یک مجموعه مرتب به هم مي‌باشد.

افراسافت

انواع رايانش ابري:
Software as a Service: کاربر با اتصال به خدمات‏ دهنده از برنامه یا برنامه ‏هایی که روی مراکز داده ‏های آن به اشتراک گذاشته شده است استفاده می‏کند.
Platform as a Service: کاربر برنامه‏ های مورد نظرش را در زیرساخت رایانش ابری خدمات‌دهنده گسترش می‌دهد و آنها را برای استفاده دیگران به اشتراک می‏گذارد.
Infrastructure as a Service: کاربر با در اختیار گرفتن ماشین مجازی قادر است نرم‌افزارهای اساسی مورد نظرش از جمله سیستم‏ عامل و برنامه‏ ها را روی آن گسترش داده و از آن استفاده کند.

مدل‌های رايانش ابري:
ابر عمومی (Public Cloud):: در این مدل، زیرساخت ابر به‌نحوی طراحی می‏شود که دسترسی به آن ازطریق شبکه ‏های عمومی همچون اینترنت میسر باشد.
ابر اختصاصی (Private Cloud):: در این حالت مراکز داده‏ های ابر به‌طور خاص برای استفاده کارکنان یک سازمان طراحی و پیاده ‏سازی می ‏شوند.
ابر ترکیبی (Hybrid Cloud): همان‌طور که از نام آن پیداست، در این مدل، از دو ابر عمومی و اختصاصی در سازمان استفاده می‏ شود.
مناسب براي محيط هايي كه اطلاعات بر روي هارد ديسك دارند و يا افراد استفاده كننده دائماً در حال تغيير مكان مي‌باشند.
سه شاخص لازم جهت راه اندازي عبارتند از:
1- امنيت: امنيت محل نگهداري اطلاعات
2- اطمينان: اطمينان از دردسترس بودن دائمي اطلاعات
3- هزينه پايين: اطمينان از هزينه پائين راه اندازي

مزايا:
1- نياز به نصب نرم افزار هاي خاص بر روي client نيست.
2- نياز به خريد license به تعداد كاربران نيست. بطور مثال ويندوز (در ايران نياز به license نداريم)
3- كاهش هزينه هاي سخت افزاري
4- حذف تعمیر و نگهداری
5- افزایش امنیت
6- توسعه‏ پذیری
7- دسترسی از هر جا
8- در دسترس بودن همیشگی
9- کاهش هزینه‏ ها

معايب
1- آنتي ويروس مخصوص cloud نياز است.
2- سيستم عامل مبتني بر cloud نياز است.
3- حريم شخصي معنايي ندارد.
4- عدم شفافیت
5- خطر شنود و سرقت اطلاعات و تجاوز به حریم خصوصی کاربران
6- اختلافات حقوقی و قانونی
7- وابستگی به خدمات‏ دهنده

نيازها:
1- مهندس سرور
2- مهندس فضاي ذخيره سازي
3- مهندس شبكه
4- تيم مديريت سرويس EMC
5- نياز به زير ساخت مناسب


افراسافت

نمونه هايي از سرويس هاي مبتني بر پردازش ابري
Evernote
يكي از سرويس هاي بسيار خوب در زمينه يادداشت نويسي، سرويس Evernote است. در اين سرويس به راحتي مي‌توانيد در هر زمان و در هر مكان و با هر وسيله‌اي يادداشت كنيد. در حالت حساب كاربري رايگان، مي توانيد ماهانه تا ۶۰ مگابايت از فضاي موجود استفاده كنيد. براي ارتقاي فضاي حسابتان كافي ست ماهانه فقط ۵ دلار سرويس خود را شارژ كنيد.

Dropbox
يكي از سروس‌هاي بسيار عالي در زمينه ذخيره اطلاعات بر روي شبكه است. دراپ باكس (dropbox.com) يك جعبه آنلاين براي اطلاعات شماست. اين سرويس به كاربران اجازه مي‌دهد كه فايل‌هايشان را در يك فضاي مجازي؛ ذخيره و بين رايانه‌هايي كه مي‌خواهند به اشتراك بگذارند. دراپ باكس روي سيستم عامل هاي مختلف مانند ويندوز، مك، لينوكس و حتي آي فون اجرا مي‌شود و كار با آن بسيار ساده و لذت بخش است. فضاي رايگان دراپ باكس، ۲ گيگابايت است اما با پرداخت هزينه مي‌توانيد اين فضا را افزايش دهيد. جالب‌تر اينكه شما مي‌توانيد به جاي پرداخت پول؛ از اعتبار خود براي افزايش فضا استفاده كنيد. فقط كافي است كه دوستان‌تان را به دراپ باكس دعوت كنيد، هر چه تعداد قبول كنندگان اين دعوت‌ها بيشتر باشد هديه افزايش فضاي بيشتري هم دريافت خواهيد كرد.

Panda Cloud Antivirus
از نمونه نرم افزارهاي مجاني شركت امنيتي پاندا، Panda Cloud Antivirus مي‌باشد كه بر پايه رايانش ابري، سيستم كاربر را براي شناسايي بدافزارها جستجو مي‌كند. اين نرم افزار با نصب بر روي سيستم كاربر كه در حقيقت نقش رابط را بازي مي‌كند؛ با استفاده از سرورهاي اين شركت اقدام به اسكن فايل‌ها مي‌كند. البته از اين آنتي ويروس مي‌توان در حالت آفلاين هم استفاده كرد.

Mindmeister
گاهي اوقات فكرهاي جالبي به ذهنمان مي‌رسد. اما به دليل اين كه شرايط مهيا نيست مجبوريم تفكر خود را به وقت ديگري موكول كنيم كه متاسفانه در اكثر موارد جرقه هاي اوليه ي فكرمان فراموش مي‌شوند. سرويس Mindmeister به كاربران اين اجازه را مي‌دهد تا در هر زمان و يا مكاني و با هر وسيله‌اي حتي تلفن همراه تفكرات خود را ثبت كنند، آنها را با ديگران به اشتراك بگذارند و يا از ديگران درباره‌ي فكرشان نظرخواهي كنند. اين تفكرات در قالب نقشه در اين سرويس ذخيره مي‌شوند.

Google Docs
تمام كاربراني كه در گوگل حساب كاربري دارند، كماكان با اين سرويس آشنا هستند. سرويسي رايگان كه به كاربر اجازه‌ي تهيه‌ي اسناد، ويرايش فايل‌هاي آفيس و همچنين تهيه و ويرايش عكس‌ها را مي‌دهد.

HiTask
نمونه‌ي ديگر از سرويس‌هاي مبتني بر رايانش ابري، HiTask مي‌باشد. اين سروس در حقيقت براي برنامه ريزي و مديريت زمان طراحي شده است. خدمات ابتدايي توسط اين سرويس به صورت رايگان است. اما براي استفاده از خدمات بيشتر بايد اندكي خرج كرد.

Buxfer
Buxfer يك سرويس ابري است كه كارش مديريت بر دخل و خرج كاربر مي‌باشد. اين سرويس مجاني كليه‌ي امور مربوط به مخارج و هزينه هاي شما را مديريت خواهد كرد.



رایانش ابری  (Cloud Computing)

منبع خبر: واحد تحقيق و توسعه

برگشت به صفحه قبل

تازه ها و اخبار
اسكرام (Scrum) چيست؟
رایانش ابری  (Cloud Computing)
هشت راه توليد انرژي برق به روش Hi-Tech
پیاده سازی قراردادهای سطح سرویس (SLA)
بهترین راه پشتیبان‌گیری از اطلاعات چیست؟
چگونه نیازهای خود را به طراح وب سایت‌تان بگویید
15 اشتباه رايج در طراحي سايت
نکات مهم در طراحی سایت برای جذب بازدید کننده
انواع طراحی سایت بر اساس رابط کاربری گرافيكي وب
گروه مهندسي افراسافت
© کلیه حقوق براي گروه مهندسي افرا سافت محفوظ است. (1394-1392)
حريم شخصي كاربران   گروه مهندسي افراسافت   شرايط استفاده   گروه مهندسي افراسافت   نقشه سايت
afrasoft facebook afrasoft twitter afrasoft google+ afrasoft linkedin
محصولات و خدمات گروه مهندسي افراسافت محصولات و خدمات نمونه كارهاي گروه مهندسي افراسافت نمونه كارها اطلاعات بيشتر در مورد گروه مهندسي افراسافت اطلاعات بیشتر ...