گروه مهندسي افراسافت afrasoft engineering group
گروه مهندسي افراسافت
صفحه نخست افراسافت گروه مهندسي افراسافت درباره ما افراسافت گروه مهندسي افراسافت محصولات و خدمات افراسافت گروه مهندسي افراسافت نمونه كارها افراسافت گروه مهندسي افراسافت پورتال مشتريان گروه مهندسي افراسافت مشتريان افراسافت گروه مهندسي افراسافت اخبار افراسافت گروه مهندسي افراسافت تماس با افراسافت

15 اشتباه رايج در طراحي سايت

در اين مقاله با هدف احترام به کاربر و تبيين اين مطلب که سايت طراحي شده براي کاربر بايد ساخته شود و راحتي و احترام به او در نظر گرفته شود، سعي بر آن است که به اشتباهات فاحش و کسالت بار در طراحي سايت که باعث بي علايقي کاربران و سرگرداني آنها در هنگام بازديد از سايت شما مي‌باشد، اشاره نماييم و بگوييم اين اشتباهات مي‌تواند وفاداري بازديد كننده را نسبت به سايت شما از بين برده و ماندگاري سايت شما را در ذهن او کاهش دهد.

1- استفاده از فونت کوچک
هرگز از فونت‌هاي کوچک در طراحي استفاده نکنيد. يکي از خواص سايت‌هاي جديد داشتن نوشته‌هايي با فونت‌هاي درشت و نيز داشتن منوهاي درشت مي‌باشد. اصولاً نسل جديد وب سايت‌ها به سمت درشتي و وضوح سوق يافته‌اند و يکي از ويژگي‌هاي آنها، داشتن قلم‌هاي درشت براي متن، منوها و تيترها مي‌باشد.

2- قابليت تغيير سايز قلم يا فونت
قرار دادن قابليت تغيير سايز فونت و يا تغيير نوع قلم يکي از قابليت‌هايي است که احترام شما را به کاربر نشان مي‌ دهد. قابليت تغيير سايز فونت را در طراحي سايت، براي کساني که مايل به درشت شدن نوشته‌ها هستند قرار مي‌دهند. کاربران مسن، کساني که چشمان بسيار ضعيف دارند، و افرادي که مايلند متن و محتوا را با قلم درشت بخوانند مي‌توانند از اين قابليت به خوبي استفاده و بهره جويند.

3- استفاده از موزيک در پس زمينه
از موزيک پس زمينه هرگز استفاده نکنيد. بسياري از کاربران از اين کار راضي نيستند و بازديد سايت شما برايشان عذاب آور خواهد شد. طراحي سايت شما بايد به گونه‌اي باشد که نظر همه نوع سليقه‌اي را جلب نمايد. قرار دادن موزيک در پس زمينه يکي از مواردي است که نظر عده‌اي خاص را تامين مي‌‌کند و احتمالا بازديد كننده‌هاي وب سايت شما محدود به آنها خواهد شد.

4- طراحي فلش‌هاي زياد
هدر سايت را تمام فلش طراحي نکنيد. زيرا گاهي در برخي سيستم‌ها که برنامه فلش نصب نيست هدر لود نمي‌شود. هدر سايت، از مهمترين بخش‌هاي سايت است و نمايش داده نشدن آن به کاربر، ضربه بسياري به سايت وارد مي‌کند. علاوه بر اين كه هدر سايت خود را نبايد فلش طراحي کنيد، کل محتوا و ديزاين سايت را نيز فلش طراحي نکنيد. استفاده از سايت‌هاي تمام فلش ضمن اينکه سرعت سايت را پايين مي‌‌آورد، ممکن است به دليل نصب نبودن فلش در برخي سيستم توسط برخي کاربران نمايش داده نشود. تا آنجا که امکان دارد فلش را کم و محدود و در جايي که اگر لود نشود ضربه‌اي به محتوا و ديزاين اصلي شما وارد نکند، قرار دهيد.

5- استفاده از فايل‌هاي PDF
استفاده از فايل‌هاي PDF براي نمايش در سايت چندان رضايت بخش نيست. کاربران از ديدن فايل‌هاي PDF در صفحات وب چندان دل خوشي ندارند. اين فايل‌ها، سايز بزرگي دارند و براي ديدن تمام صفحه بايد اسکرول کرد و همچنين بدون داشتن برنامه PDF Reader ، کاربر قادر به خواندن آن نمي‌‌باشد.

6- چک نکردن در مرورگرهاي مختلف
سايت خود را در مرورگرهاي مختلف چک و امتحان کنيد. نيمي از ايرانيان هنوز از مرورگر اينترنت اکسپلولر ورژن 7 و 6 استفاده مي‌کنند و اگر صفحات طراحي شده شما در اين مرورگرها به خوبي نمايش داده نشوند، شما نيمي از بازديد كنندگان خود را از دست خواهيد داد. براي تست صفحه‌هاي خود در مرورگر IE با ورژن مختلف مي‌ توانيد از IE tester استفاده نماييد.

7-تغيير ندادن رنگ لينک‌هايي که قبلا بازديد شده
رنگ لينک‌هاي بازديد شده خود را تغيير دهيد. طوري لينک‌هاي خود را طراحي کنيد که وقتي يکي از آنها توسط کاربري کليک مي‌شود، رنگ آن تغيير يابد تا کاربر مطمئن شود کدام لينک ها را ديده است و کدام ها را هنوز نديده است. اين کار، از اشتباه انداختن کاربر جلوگيري مي‌کند و او مجبور به صرف وقت براي اين نيست که ببيند کدام لينک (مثلا لينک کدام مقاله) را قبلا ديده است و کدام را نديده است.

8- استفاده از فونت‌هاي يکنواخت
از فونت‌هاي گوناگون براي تنوع چشم کاربر استفاده کنيد. فونت يکسان، چشم را آزار و خسته مي‌‌کند. سعي کنيد حتي اگر از يک نوع فونت استفاده مي‌‌کنيد، سايز آن را تغيير دهيد تا از خستگي چشم بازديد كننده جلوگيري نمايد.

9- استفاده از رنگ مشکي و چشم آزار در پس زمينه
از پس زمينه با رنگ‌هاي بسيار تيره مثل مشکي اجتناب کنيد. زيرا اين رنگ در نور شب و نورکم، چشم را اذيت مي‌کند و کاربر مايل نخواهد بود دوباره سايت شما را ويزيت نمايد.

10- استفاده از alt و Title
براي عکس ها حتما از تگ Alt استفاده کنيد زيرا اگر عکس شما به هر دليلي لود نشد، لاقل متن داخل تگ براي ويزيتور نمايش داده شود. استفاده از تايتل‌هاي گوناگون نيز نشان دهنده تنوع محتواي سايت شماست و هم براي کاربران و هم براي موتورهاي جستجو داراي ارزش مي‌‌باشد. استفاده نکردن از آنها نوعي نقص در کدنويسي طراحي شما مي‌باشد.

11- وجود خطاي 404
کاربران از اينکه لينکي در سايت شما را کليک کنند و با خطاي 404 مواجه شوند، آزرده مي‌شوند. سعي کنيد تا وقتي صفحه‌اي را کامل طراحي نکرده‌ايد و آنرا آپلود نکرده‌ايد از لينک آن صفحه در داخل سايت خود استفاده نکنيد. کاربران ايراني بسيار حساس هستند و با ديدن چنين صفحاتي اعتماد خود را نسبت به سايت شما از دست مي‌‌دهند و از اعتبار شما نيز کاسته مي‌‌گردد.

12- استفاده نکردن از متن‌هاي تو در تو
بايد بدانيد کاربر اينترنتي، يک خواننده کتاب نيست. او دوست ندارد با صفحه وب سايتي که مشاهده مي‌نمايد، همان رفتاري شده باشد که با يک کتاب يا يک مقاله در يک نشريه ممکن است شود. او دوست دارد صفحه وب داراي جذابيت‌ها و خلاقيت‌هايي باشد که ممکن در متن‌هاي طولاني و پشت سرهم يک کتاب نتوان به آنها دست يافت. بنابراين بهتر ترفند گذاشتن لينک ادامه مطلب براي متن‌هاي طولاني، يا ترفند استفاده از زير تيترها، براي مجزا شدن موضوعات يک متن از يکديگر و چيزهايي شبيه اين در سايت خود تعبيه نماييد تا کاربر احساس کسالت از خواندن يک متن طولاني را ننمايد.
ترفندهاي استفاده از متن‌هاي تو در تو:
  • استفاده از عنوان‌هاي فرعي يا همان subhead ها براي متن خود
  • استفاده از ليست ارجاعات
  • استفاده از کليد واژه‌هاي‌هاي لايت شده
  • استفاده از پاراگراف‌هاي کوچک
  • استفاده از هرم معکوس در تنظيم مطالب
  • استفاده از نوشتار و نگارش ساده در متون


13- استفاده از آگهي‌ها
استفاده از هر چيزي که شبيه تبليغات در صفحه وب مي‌ماند کاربران را آزار مي‌دهد. کاربران و بازديد كننده‌ها مثل بيننده‌هاي تلويزيون از آگهي‌هاي تلويزيوني بيزارند. آنها از هر تصوير متحرک يا همان فلش و يا هر چيزي که معني آگهي تبليغاتي را دهد، بيزارند و اجتناب مي‌کنند. کاربران متاسفانه همچنين از هر متن و المان بجايي که شبيه يک آگهي طراحي شده است، بدون خواندن و يا ديدن يا اطمينان حاصل کردن از اينکه اين المان فرمهاي رايج آگهي است يا يک مطلب مفيد، اجتناب مي‌‌نمايند. بنابراين اگر متن يا الماني که شما طراحي کرده‌ايد اما شبيه آگهي است، هر چقدر هم مفيد باشد کاربر از جزئيات آن مطلع نمي‌گردند و زحمات شما به هدر خواهد رفت. بنابر اين بهترآنست از طراحي‌هاي مشابه يک آگهي اجتناب نمود.
از جمله طراحي‌هاي که بنظر آگهي رايج تبليغاتي مي‌رسد و براي کاربر جذابيتي ندارد مي‌توان به موارد زير اشاره نمود:
  • استفاده از بنرهاي چشمک زن: به اين مفهوم که کاربر چشمان خود را فيکس يک بنر چشمک زن نمي‌کند زيرا تجربه به او ثابت کرده اين يک آگهي است.
  • استفاده از انيميشن‌هايي که شلوغ و پلوغ است زيرا اين نيز به تجربه به کاربر اثبات گشته با يک اگهي روبروست.
  • استفاده pop-up يا منوهاي جهنده و حساس زيرا قبل از آنکه اين منوها کامل لود شوند توسط کاربر بسته مي‌گردند.


14- باز شدن هر صفحه در پنجره جديد
بهتراست لينک‌هايتان در پنجره جديد باز نگردد. لازم نيست اسکرين يا صفحه نمايش کاربر سايت خود را پر از پنجره‌هاي باز شده بگردانيد و کاربر هنگام استفاده نداند کدام پنجره را او را به عقب مي‌برد و در حال ويزيت کدام پنجره بود! عده‌اي از طراحان سايت‌ها بدليل اينکه تصور مي‌کند اگر لينک را در پنجره جديد باز کنند به اين ترتيب پنجره سايت خودشان از دست نرود و در صفحه باقي خواهد ماند، ترجيح مي‌دهند از اين حالت در طراحي خود استفاده نمايند. اما از آنجاييکه يک طراح خوب در طراحي سايت خود، راحتي کاربر را مدنظر قرار مي‌دهد پس بهتر است لينک در همان پنجره باز گردند تا موجبات سرگرداني ويزيتور را فراهم نگرداند.

15- سادگي بيش از انتظار
گاهي اوقات وقتي همه چيز ساده و يکنواخت و راحت است حوصله آدم سر مي‌رود. مواظب باشيد احترام به کاربر تا آنجا در طراحي يک سايت پيش نرود که کاربر ديگر لازم نباشد حتي مغز خود را براي بازکردن يک لينک نيز، کار بيندازد! کاربران اينترنتي از تکراري بودن بيش از حد صفحات، يا تکرار بيش از حد يک انيميشن در سايت و يا چيزهايي از اين دست، کسل مي‌گردند. خلاقيت و تازگي هميشه بايد در طراحي‌هاي شما حرف اول را بزند. مثلا کاربر هنگام سر زدن به يک صفحه نبايد بداند چه چيزي در آن صفحه، در انتظار اوست و در اين صفحه چه آيتمي وجود دارد که او را متحير خواهد کرد.



منبع مقاله: واحد طراحي گروه

برگشت به صفحه قبل

تازه ها و اخبار گروه مهندسي افراسافت
اسكرام (Scrum) چيست؟
رایانش ابری  (Cloud Computing)
هشت راه توليد انرژي برق به روش Hi-Tech
پیاده سازی قراردادهای سطح سرویس (SLA)
بهترین راه پشتیبان‌گیری از اطلاعات چیست؟
چگونه نیازهای خود را به طراح وب سایت‌تان بگویید
15 اشتباه رايج در طراحي سايت
نکات مهم در طراحی سایت برای جذب بازدید کننده
انواع طراحی سایت بر اساس رابط کاربری گرافيكي وب
گروه مهندسي افراسافت
© کلیه حقوق براي گروه مهندسي افرا سافت محفوظ است. (1394-1392)
حريم شخصي كاربران   گروه مهندسي افراسافت   شرايط استفاده   گروه مهندسي افراسافت   نقشه سايت
afrasoft facebook afrasoft twitter afrasoft google+ afrasoft linkedin
محصولات و خدمات گروه مهندسي افراسافت محصولات و خدمات نمونه كارهاي گروه مهندسي افراسافت نمونه كارها اطلاعات بيشتر در مورد گروه مهندسي افراسافت اطلاعات بیشتر ...